|
Amerikaneren Philip Kotler, der er professor i markedsføring, har udtrykt at der sagtens kan blive tale om flere P´er.
Indenfor servicesektoren er det f.eks. vigtigt med yderligere 3 P´er: "People", "processes" og "presentation". I Mellemøsten, hvor en sælger ikke altid kan være sikker på sin betaling, der bliver endnu et P aktuelt, nemlig "pay-off". I dagligvarebranchen er produktets indpakning særdeles vigtig. "Packaging" kan altså være yderligere et P.
Inden man overhovedet tager alle ovennævnte P´er i anvendelse, mener Philip Kotler, at man først og fremmest skal klargøre sig fire forhold (igen P´er!): "Probing" (markedsundersøgelser), "partitioning" (segmentering af markedet), "prioritizing" (valg af ønsket målgruppe) og "positioning" (fremhæve forskelligheden i forhold til konkurrenterne.
Særligt det her sidstnævnte P, "positioning", synes at have Kotlers største bevågenhed, hvorfor dette måske, med nogen ret, kan kaldes hans femte P?
|